Google’s weigeringspercentage geanalyseerd

Posted By | 0 comments


Zelfs als je een laag weigeringspercentage denkt te hebben, kan het de moeite lonen om eens goed te kijken naar welke soort bezoeker niet verder klikt: de returning visitor of de unique visitor.

Hoe je dat kan zien is niet meteen in één oogopslag duidelijk. Maar als je het eenmaal weet gaat er een wereld voor je open.

Als je bent ingelogd in je Google analytics account, vind je bij ‘sitegebruik’ (onder de grafiek) aan de rechterkant de koppen Weigeringspercentage, Gem. tijd op de site en Nieuw bezoekpercentage.

Hoe interessant die andere twee ook zijn, laten we ons voor nu even concentreren op Weigeringspercentage. Als je daar namelijk op klikt, kom je (logischerwijs) in het uitgebreidere veld. In dat veld vind je rechtsboven het volgende:

Screenshot Google analytics

De geavanceerde segmenten. En die zijn leuk! De bovenstaande afbeelding laat de standaardinstellingen zien.

Je kunt hierin namelijk aangeven dat je wilt filteren tussen meerdere soorten bezoekers. Je zou daarmee nog wel eens voor verrassende resultaten kunnen komen te staan. Het zou namelijk goed kunnen dat heel veel van je terugkerende bezoekers gelijk navigeren naar een pagina die ze specifiek zoeken.

Als je dan gaat filteren kom je ineens op hele andere resultaten uit:

Analytics segmenten

Je ziet dat deze resultaten zijn verdeeld in Nieuwe en Terugkerende bezoekers.

Zo blijkt dat het weigeringspercentage nieuwe bezoekers eigenlijk helemaal zo slecht nog niet is. Het werd alleen vertekend weergegeven, doordat veel terugkerende bezoekers gelijk naar een andere pagina dan de homepage navigeren. Het kan natuurlijk ook dat het anders uitpakt: dat het percentage nieuwe bezoekers dat niet door klikt een stuk hoger ligt dan het percentage terugkeerders dat niet door klikt. In dat geval zou het een indicatie kunnen zijn van een homepage die aan een nieuw design toe is. Of aan nieuwe teksten.

Voor blogs is dit weer anders. Op veel blogs zie je dat de posts binnenkomen op de homepage. Je zal dan in je statistieken een heel hoog weigeringspercentage krijgen, maar wel weer een hoge gemiddeld bestede tijd op je site. Dit is helemaal het geval als je in je blogposts geen anker (het ‘lees meer’ anker bijvoorbeeld) gebruikt, zodat je lezers de hele post in één keer kunnen lezen op de homepage. Je begrijpt het al, hierdoor brengen mensen veel tijd door op je home page. Dat moet ook, want dat is de plek waar het gebeurt!