Marketing is een mooi vak.

Posted By | 0 comments


TNT begrijpt dit heel goed. Ze hebben een geweldige commercial neergezet.

En dan bedoel ik niet dat het een filmisch hoogstandje is of zo, maar wel dat het perfect een moeilijke boodschap overbrengt. Ik heb het over de commercial waarin wordt aangekondigd dat als je als zakelijke klant post hebt die niet perse de volgende dag bezorgd hoeft te worden, je daar minder voor betaalt.

httpv://www.youtube.com/watch?v=BZEH8uYtDEM

Prima idee, om minder te hoeven betalen voor post die minder haast heeft. Dat hadden ze veel eerder moeten invoeren! Het is ongetwijfeld een effect van de postmarkt liberalisatie op 1 april 2009, en de daaruit ontstane concurrentie. En het is goed voor de (zakelijke) consument. We hebben weer wat te kiezen!

Ik denk zelfs ook dat dit wellicht voor de niet zakelijke gebruiker een goed idee is. Aan de hand van de postzegel kun je dan zien wanneer je post bezorgd gaat worden. De binnen 1 dag postzegel wordt bijvoorbeeld rood, 2 dagen oranje, 3 dagen geel. Handig!

Er schuilt wat mij betreft één klein addertje onder het gras; met hetzelfde gemak kan dit idee namelijk worden omgekeerd. Dan wordt het bijvoorbeeld de standaard dat voor bezorgen binnen 1 dag een meerprijs betaald moet worden. En dan kan de standaard bezorgtermijn op ‘binnen 5 werkdagen’ komen te liggen.