De laatste tijd ben ik veel banners aan het ontwerpen. Ik vind dat ontzettend leuk, want het is vaak een hele uitdaging om je boodschap op een relatief klein formaat over te brengen. En in het geval dat je een animated gif maakt moet je stil staan bij de volgende vragen:
- Gebruik je vloeiende overgangen?
- Hoe lang maak je de overgangen?
- Hoe lang laat je het beeld staan?
Een logische ontwikkeling die uit al dat ontwerpen voortvloeit is dat ik ook veel de vraag krijg “welke zijn eigenlijk de meest gangbare bannerformaten?”. Daarom heb ik een schema gemaakt met daarin de meest gangbare:
Bannerformaten
Dit zijn de meest gangbare, zoals ook veel gebruikt in Google Adsense.
Het vreemde is overigens dat qua resultaat er iets vreemds gaande is. In Nederland worden de volgende formaten het meest gebruikt:
- 468 x 60
- 120 x 600
- 728 x 90
De volgorde in klikratio is echter als volgt:
- 336 x 280 (2,4%)
- 300 x 250 (1,7%)
- 250 x 250 (0,34%)
Bron: Adformatie
Wat ook uit dit onderzoek naar voren kwam is dat gif banners het beter doen dan Flash banners.
Het is dus van belang om goed na te denken over het formaat van de banners die je wil gaan gebruiken…