Design versus Crowdsourcing

Posted By Erwin |


Wat is beter, een ontwerp laten maken door middel van crowdsourcing of door een professional?

Er zijn verstokte designers die denken dat de wereld dient te worden vormgegeven door diegenen die er voor hebben doorgeleerd. De heersende mening is dat als je als bedrijf je innovatie of vormgeving van een nieuw product bij een crowdsource platform zoals Redesignme neerlegt, je je eigen ontwerpafdeling buitenspel zet. Dat is dan natuurlijk raar, want je eigen ontwerpafdeling heeft ervaring, weet waar je als bedrijf naar toe wil en kan dat als geen ander vertalen naar een nieuw product! Toch?

Het gevoel heerst dat dit een schoonheidswedstrijd is zonder meeweging van inhoud. Wat mij betreft is dat een beetje een kortzichtige gedachte.

Ik denk dat een crowdsource platform veel kan toevoegen aan het designproces, misschien soms wel een afgerond design idee kan opleveren. Het grote voordeel namelijk van crowdsourcing is dat je met veel meer mensen aan een kwestie werkt. De schat aan originele invallen die dat oplevert kan een waanzinnig krachtige inspiratiebron voor diezelfde designafdelingen zijn. Bijkomend voordeel is dat je een unieke inkijk in de wereld van de consument krijgt. Dat alleen is al ontzettend waardevol!

Ik denk dus dat er best plek zal zijn voor designbureaus of eigen design afdelingen, want het zou best kunnen dat het meest toepasbare idee toch nog wat fijnslijperij nodig heeft. Maar zeer zeker ook dat crowdsourcing de beproefde professionals zal dwingen op een andere manier naar hun eigen werkzaamheden te kijken. Er is nu namelijk sprake van krachtige concurrentie, uit een heel andere hoek.

De tijd dat de marketingmanager enigszins arrogant kon bedenken dat product A in de markt gezet moest worden omdat dat toevallig net productierijp was, is reeds lang voorbij. De consument wil inspraak en wil serieus genomen worden.

Een bedrijf als Pickwick, dat Redesignme gebruikt voor productinnovatie op theegebied heeft ook donders goed in de gaten dat crowdsourcing ook een goede manier is om consumenten aan je te binden door ze inspraak te geven in je productontwikkeling. Het is leuk als mensen positief reageren op jouw productidee, en nog veel leuker als dat idee ook daadwerkelijk het productiestadium haalt. Binnen een community als Redesignme wordt door gebruikers op elkaars idee gereageerd, wat tot snelle en afgewogen ontwikkelingen kan leiden. Da’s nog eens wat anders dan moeizaam een conceptje bedenken, produceren, onderzoek doen in geselecteerde gebruikersgroepen, terugkoppelen, evalueren en uiteindelijk een product de markt in duwen..

Met andere woorden: laat de angst en de arrogantie los en ga de strijd aan!

Wat wel eens interessant zou zijn is om eens te kijken hoeveel designers in de Redesign community kwalitatief werk afleveren en hoeveel er nodig zijn om een bepaalde kwaliteit te halen.

Ik kan me namelijk voorstellen dat een zelfde curve als die welke Nielsen gebruikte in zijn Usability Testing onderzoek ook (in mindere mate, dat wel) toepasbaar is op redesigns. Je ziet namelijk op Redesignme dat een challenge wordt opgepikt door een selecte groep designers, die kwalitatief goede ideeën leveren. Dan, op een gegeven moment, ontdekt de massa deze zelfde  challenge, waarna de originaliteit afneemt in gelijke tred met het aantal geüploade designs.