Twitter is sterk polariserend heb ik gemerkt. Tijdens alle presentaties en workshops waar Twitter voorbij komt, zijn er felle tegenstanders en overtuigde afficionado’s in het publiek.
De grootste misvatting is dat het andere vormen van communicatie vervangt en dat het waanzinnig veel tijd kost. Dat is dus niet zo!
Ik ga er gemakshalve vanuit dat je in ieder geval al eens van Twitter hebt gehoord. Met sterren als Oprah Winfrey en Ashton Kutcher die actief zijn op Twitter en alle recente media aandacht kan dat bijna niet anders.
De tweede grootste misvatting is dat mensen denken dat het lastig is om alles te volgen omdat ze denken dat dat moet. Als je eenmaal meer dan 100 mensen (en dus hun berichten) volgt kan dat dus ook niet! En dat moet je ook niet willen.
Wat wel kan is mensen volgen die je kent en van wie je weet dat ze iets interessants doen. En mensen volgen die zij volgen en die interessant zijn. Die mensen vinden kost aanvankelijk misschien een hoop tijd. Maar zodra je eenmaal een leuk clubje mensen hebt verzameld kun je hun updates op waarde beoordelen. En dat is waar het om draait wat mij betreft: Je hoeft echt niet alles te volgen, want dat is ondoenlijk, maar op de momenten dat je wel even kijkt is er altijd wel wat interessants dat voorbij komt.
Hieruit blijkt dat het probleem niet de overdaad aan berichten en informatie is, maar een filter probleem.
Het grote voordeel is dat mensen die iets posten ook niet verwachten dat daar een antwoord of een reactie op komt. Alleen als het een overduidelijke vraag is of een provocerende stelling wordt een reactie verwacht. En als mensen echt iets van jou verwachten sturen ze je een direct message of een @reply.
De manier waarop ik Twitter gebruik is: af en toe even kijken of er iets interessants voorbij komt; vooral gedeelde hyperlinks hebben mijn aandacht. En uiteraard reageren op @replies en direct messages. Hetgeen ik deel is nieuws en informatie waarvan ik denk dat anderen daar ook wel eens iets aan kunnen hebben. Op die manier creëer je waarde en bouw je aan je reputatie.
Voor het geval je toch behoefte hebt aan wat tips:
Wat ik vind dat je beter niet kunt doen:
- Je hoeft me niet te bedanken omdat ik je volg. Blijkbaar vind ik je interessant
- Ik ga jou namelijk ook niet bedanken voor het mij volgen.
- Denk na voordat je iets post. Internet vergeet niets en Google vind Tweets erg interessant. Alles dat je in een opwelling tweet, kan later op onverwachte manieren bij je terugkomen..
- Stuur geen DM’s met een salespitch of reclame voor je product. De meeste mensen krijgen al genoeg rommel via hun email…
- Tweet in je eigen taal, tenzij je iemand beantwoord in diens eigen taal. (Dit is een keuze, in verband met internationale aanwezigheid zou het handig kunnen zijn om in andere talen te Tweeten).
Wat je wat mij betreft wel kan/moet doen:
- Tweet leuke foto’s, blogposts, links naar interessant nieuws of interessante websites.
- post interessante inzichten, quotes of belevenissen.
- Je mening over boeken, muziek, films, wijn of tv programma’s. Zo kom je nog eens op nieuwe ideeën.
- Wat je erin stopt, haal je er ook weer uit.
Tenslotte is Twitter een krachtig medium om kennis te delen en aan je persoonlijke reputatie te bouwen. Houd daar rekening mee wanneer je iets post!