Onlangs heb ik het design van het logo en de huisstijl van Serendipity b.v. afgerond.
Hieronder neem ik jullie mee door het hele designproces.
Serendipity b.v. is een bedrijf dat ondernemers helpt op een andere wijze te ondernemen. Gedreven door passie en ruimte voor zelfontplooiing.
Omdat serendipiteit een veelzijdig begrip is, was het handig dat ik van de opdrachtgever vrijwel volledige creatieve vrijheid kreeg. Daardoor kun je alle associaties onderzoeken zonder je te binden aan één richting.
Na ontvangst van de logodesign vragenlijst en uitgebreide research bleven er twee kernpunten bij me hangen:
- Het vinden van iets waardevols en bruikbaars, terwijl je op zoek bent naar iets anders
- De associatie met een doolhof, omdat het vinden van iets waardevols vaak pas komt na een uitgebreide zoektocht langs verschillende, uiteenlopende paden.
Dat komt het moeilijkste gedeelte, al je ideeën omzetten naar een bruikbaar beeldmerk.
Ik ga meestal eerst helemaal los op een schetsblok, alles wat me te binnen schiet teken ik. Vaak ook ligt er ergens een berg proppen met schetsen die totaal niet relevant zijn..
Hieronder een schets met wat wilde ideeën. Al wordt al wel duidelijk welke kant het opgaat.
Over het algemeen begin ik niet met Illustrator voordat ik een redelijk beeld heb van hoe het logo eruit moet komen te zien, dat voorkomt dat je met een schaapachtige blik naar een leeg artboard zit te kijken..
Eenmaal in Illustrator heb ik een aantal concepten gemaakt, vier in dit geval, waaruit de opdrachtgever kon bepalen of de ingeslagen richting de juiste was.
Uiteindelijk is hiervan één concept uitgewerkt:
De opdrachtgever heeft gekozen voor de bovenste versie, omdat die het meest krachtig is. Op basis van dit logo heb ik visitekaartjes en (digitaal)briefpapier ontworpen.
Het visitekaartje in de uiteindelijke vorm.
Ik heb overwogen om rechtsonder een opening te maken in het kader om de symboliek van het labyrint helemaal door te voeren, maar op het formaat van een visitekaartje komt dat eruit te zien als een slordigheidje in het ontwerp. Het zou dan juist averechts werken.
Het visitekaartje heeft een beetje diepte gekregen, door het gebruik van een donkerder verloop achter de tekst. Dit maakt het kaartje visueel net iets aantrekkelijker. Ook heb ik ervoor gekozen om het logo niet in helder wit weer te geven, maar het in te kleuren met een beetje cyaan (10%). Dit geeft een veel beter contrast.
En het briefpapier, in twee versies: met en zonder watermerk.
Al met al was dit een hele leuke opdracht waar ik met veel plezier aan heb gewerkt!