Google’s zoekmachineresultaten redesign, wat is er veranderd?
Het aangepaste ontwerp van de zoekmachineresultaten (en de adwords blokken) mag op het eerste gezicht niet heel spannend lijken, maar schijn bedriegt.
De verandering die de grootste impact heeft is die van de meta titels.
Met het nieuwe design is het gebruikte lettertype voor de titel aangepast naar Arial, en een stuk groter dan voorheen, namelijk 18pixels.
Daarbij is de beschikbare breedte ongewijzigd gebleven.
Hoe krijg ik dat allemaal passend?
Vóór het aangepaste design werd de meta titel ook al weergegeven op een vaste breedte, één die breed genoeg was voor ongeveer 68 à 69 karakters.
Met de komst van Arial, dat een proportionele spacing heeft (verschillende karakters hebben verschillende breedtes), en de grootte van de letters kan het zijn dat je meta titel zonder aanpassingen in sommige gevallen tot wel 6 karakters minder breed wordt weergegeven.
Zie het onderste resultaat in de screenshot. De titel wordt afgekapt aan het einde.
Google kapt met css het einde van het veld af, en browsers voegen dan “…” toe aan het eind. Waardoor een titel die maar iets te lang is nog korter wordt (vanwege de ruimte die “…” inneemt).
Wat is nu het magische aantal letters waarbij de titel wèl past? Slecht nieuws, er is geen magisch aantal. Het hangt af van het aantal en het soort karakters in je titel (een i neemt veel minder ruimte in beslag dan een W bijvoorbeeld) Het veld is 512 pixels breed, en daar moet je het mee doen.
Onofficieel komt dit neer op ongeveer 55 karakters, dat wordt over het algemeen goed weergegeven. Tenzij Google iets uit je titel highlight (en dus de tekst in Bold en daarmee groter weergeeft).
Als je een WordPress site hebt met een goede seo plugin, dan geeft die je een indicatie of je titel een goede breedte heeft, anders kun je een online tool gebruiken die dat kan. De tool op Moz.com bijvoorbeeld.
Gelukkig heeft het nog geen impact op de inhoud van je titel, die wordt nog geïndexeerd, ook het gedeelte dat onzichtbaar is geworden.